הגשת הצעת חוק להפחתת המע"מ על כל מוצרי המזון כמו ב-OECD

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: או שהממשלה תיתן פיצוי של 100 מיליון שקל ותעשה צעד שמחירי החלב יחזרו למה שהיו ב-30 ונעבוד על פתרון – או שאנו חברי הכנסת נאלץ לבצע פעולות חריגות והראשונה זה הגשת הצעת חוק להפחתת המע"מ על כל מוצרי המזון כמו ב-OECD

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום דיון המשך לישיבה הדחופה שזימן היו"ר ביטן בתחילת השבוע בנושא עליית מחירי מוצרי החלב שבפיקוח. במהלך הדיון דרשו היו"ר ביטן וחברי הכנסת פתרונות, אולם לאחר שסגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, אמר כי לא נכון לקחת מכיס לכיס שני, הודיע היו"ר ביטן: "אנחנו מחליטים כרגע שהממשלה תיתן פיצוי של 100 מיליון שקל ותעשה צעד שמחירי החלב יחזרו למה שהיו ב-30 באפריל כדי שב-4 חודשים שנותרו נעבוד על פתרון ארוך טווח בעניין הזה. והיה וזה לא יקרה עד יום שני אנו חברי הכנסת נאלץ לבצע פעולות חריגות אחרות".

היו"ר ביטן פתח את הישבה ואמר כי לצערו כל מה שהזהיר מפניו אכן קרה, וברגע שעלו מחירי המוצרים המפוקחים עלו גם המחירים של המוצרים שלא בפיקוח, וגם חברות אחרות שלא קשורות למהלך התחילו להעלות מחירים. לדבריו, "אם הממשלה מעלה מחיר מפוקח כולם רואים בזה הרשאה להעלות מחיר, והמלחמה ביוקר המחייה נפגעת בצורה קשה ביותר. ברגע שמעלים גם קשה לחזור אחורה. לא רצו להקשיב לנו, ונכון ששר האוצר הסכים להפחית בחצי אבל זה לא מספיק. ביקשתי לדחות את זה לספטמבר ולתת פיצוי למי שצריך, אבל האוצר עמד על הרגליים האחוריות בכל דבר, בלי להבין את ההשלכות. לפעמים 100 מיליון שקל כדי לתת זמן אין בזה בעיה ושום דבר שפוגע בעקרונות".

פרסום

עוד הוסיף היו"ר ביטן: "כבר בהתחלה הבנו שמחיר התערובת הוא גורם לנזק גדול מאוד והוא בין 60-70 אחוז מהמחיר החקלאי. קיבלנו הבטחה ממשרד האוצר שהם מבינים את הבעיה ויעשו רפורמה, אבל אין לנו זמן להמתין. רק קנסות שמשלמים יבואני התערובת בנמלים זה 400 מיליון שקל בשנה והכל מעלה את המחיר בסופו של דבר".

הוא אף התייחס למנכ"ל משרד ראש הממשלה וסגן ראש אגף התקציבים ואמר להם: ":אל תסבנו אותנו, אל תגידו לי נטפל ונעשה. מחיר החלב המפוקח צריך לרדת באופן מידי בלי שום סיפורים. האוצר צריך לתת קצת כסף, שייתן. ואחרי זה נטפל בבעיות ואני מקווה שנצליח להחזיר את הגלגל אחורה. זה לא שאני מאיים, אבל בעניין הזה לא נוותר. אני אארגן את חברי הכנסת לפעילות חריגה, למשל להפחית את המע"מ. אין סיבה שלא נקפיא השנה את מחיר התערובת. כל יום קמים בבוקר והמחירים עולים. בבעיות חריגות צריך החלטות חריגות, אני מקווה שבאתם עם בשורה, כי אם לא אז נצטרך לקחת חברי כנסת ולהתארגן בצורה שונה. אמרתם רפורמה משפטית וצריך רשויות עצמאיות אז נראה לכם רשות עצמאית בנושא הזה".

עוד אמר היו"ר ביטן לסגן הממונה על התקציבים באוצר, כי "ב-OECD יש 8 אחוז מע"מ על מזון, גם לנו יש עקרונות או שתלכו לקראת או שנפרק לכם את הקרונות האלה. נראה לי שאתם מבסוטים שהמחירים עולים כי אתם גובים יותר מס. אני מתחיל להאמין בקונספירציה הזאת".

ח"כ אלון שוסטר אמר כי החקלאים לקחו על עצמם יבוא גבינות התייעלות הקפאת מחירים ובתמורה להסכם לא הפוליטיקאים צריכים לקבוע מחירים, אלא שהמחירים יקבעו לפי עלויות הבסיס של התשומות. ח"כ דן אילוז אמר מנגד, כי הפיקוח על מחירים לא יעיל במלחמה ביוקר המחייה והוא גם לא ערכי. לדבריו, אם המחיר גבוה מדי כולם מתיישרים ואם המחיר נמוך המוצרים לא מגיעים למדפים. ח"כ רם בן ברק אמר כי הסכמים שצריך לכבד, ולא יכול להיות שכל הזמן ההסכמים יעמדו לבחינה. הוא הוסיף כי אם משווים את ישראל לחו"ל, אז צריך להשוות גם בתמיכה הישירה שמקבלים הרפתנים בחו"ל.

סגן שר החקלאות, משה אבוטבול, אמר כי "חייבים למצוא את שביל הזהב, לא שביל החלב, איך שומרים על החקלאים ומצד שני בקצה שומרים על האזרחים. כמו שאמרו חז"ל, אנחנו מבקשים שתשברו את החבית אבל שהיין לא ייצא".

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, אמר: "ראש הממשלה הנחה אותי לטפל בפרויקט הזה, בשביל לעצור את הדבר הזה שנחת על כולם. אני מכבד את מה שאמר ח"כ בן ברק שצריך לכבד הסכמים, אבל יחד עם זאת הסקטור העסקי צריך להבין שהוא במערכת סגורה, ואם אתה עולה יותר מדי אתה מקבל למטה צווים. שוק החלב הוא מקורטל בחסות הממשלה. מתוכנן. לפי מה שלמדתי אולי בעוד שתי מדינות זה עובד כך. צריך למצוא פתרון, ואני תמים דעים עם החברים מהאוצר, שצריך לעשות משהו אחרת זה יעלה עוד קצת ועוד קצת גם בשנה הבאה. מהחשבונות שעשיתי היום, לפי התחשיבים כל אחוז שאתה רוצה לא להעלות עולה לך 25 מיליון שקל. אני לא חסיד לתת לאנשים כסף, לרפתנים. מי שמפסיד צריך לקבל את הכסף, אבל כשנותנים כסף אתה מצפה שיעשו משהו עם זה. כשניסיתי לכפות אפשרות שלא נעלה את המחיר נתקלתי בבעיה. אי אפשר להטיל את זה על הסקטור העסקי ומצד שני, האוצר לא כל פעם שיש בעיה יכול להוציא את המאה. גם הפתרונות הפחות טובים כמו המע"מ אני פחות אוהב, אבל המדינה צריכה להבין שיש דברים שהיא לא יודעת לעשות ולהביא מחירים נמוכים".

היו"ר ביטן אמר בתגובה: "נקפיא את הכל ל-4 חודשים, כדי שנוכל לשבת על הפתרון, ובינתיים שיעצרו את זה עד ספטמבר. כרגע צריך להזרים כסף מידי כדי לעצור את זה. משרד האוצר לא יכול לתת כסף כשיש עלייה כזו? אתם לא ערים למה שקורה כשהמדינה מעלה את המחיר, המדינה מעלה ואז כולם מעלים זה המשמעות. יהיה תוהו ובוהו בעניין הזה. לפעמים יש מצבים שאין ברירה".

פרסום

שלי השיב: "סיכמנו שנשב עם האוצר להביא פתרון שלא נדון בזה שוב עוד שלושה חודשים. ראש הממשלה חשב על הסובסידיה הזו, הפיצוי הזה המענק, זה לא נפל. אנחנו יודעים באיזה צד אנחנו, אנחנו רק לא אוהבים להוריד ידיים לא לאוצר ולא לחקלאים".

סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, אמר: "בסופו של דבר ישראל לא מסבסדת מוצרים מאז שנות ה-80. עברנו לסבסד את הנצרך ולסייע לאזרחים ושם יש מנגנונים אוטומטיים שמבטיחים שכשיש אינפלציה הכל מוצמד, כמו קצבאות ילדים והבטחת הכנסה ונקודות זיכוי במס". היו"ר ביטן אמר בתגובה: כשאתה אומר שנתת נקודות זיכוי אתה אומר שאתה לא נלחם ביוקר המחייה. זה גם לא לכל החיים, זה לשנתיים. המחירים עולים באופן קבוע לא כהוראת שעה". בטט השיב: "להגיד שניקח מכיס אחד של הציבור ולתת למקום ספציפי זה לא המאבק. אין כיסים לאוצר, הכיסים של האוצר הם הכיסים של הציבור".

בעקבות זאת הודיע היו"ר ביטן בסום הישיבה: "אני רואה שאתם לא מציעים שום דבר. אני יודע שראש הממשלה תומך בסיוע ביניים עד לפתרון. אנחנו מודים לממשלה שהפחיתה מ-17% ל-9%. זאת פעולה חשובה, מה גם שחלב זה מוצר בסיסי. אנחנו מחליטים כרגע שהממשלה תיתן פיצוי של 100 מיליון שקל ותעשה צעד שמחירי החלב יחזרו למה שהיו ב-30 באפריל, כדי שב-4 חודשים שנותרו נעבוד על פתרון ארוך טווח. היה וזה לא יקרה, עד יום שני נאלץ הח"כים להיכנס לפעולה שונה בצורה אחרת, כמו שעשינו את זה בקצבאות הנכים. אם עד יום שני לא יחזירו תשובה לקבל את זה אז אנחנו נעשה פעולות אחרות חריגות. הפעולה הראשונה זה הגשת הצעת חוק להפחתת המע"מ על כל מוצרי המזון כמו ב-OECD".

הצעת ההחלטה אושרה בקולותיהם של היו"ר ביטן וחברי הכנסת רם בן ברק, אלון שוסטר ואליהו ברוכי. ח"כ דן אילוז נמנע.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

פורום למאבק בעוני על התייקרות מחירי החלב: "משקפת תפיסה מעוותת של אחריות כלכ...

30/04/2024

נחשף מרכז הפצה לוגיסטי של ביצים מוברחות ומכון "מיון" פיראטיים

24/04/2024

מחירים החדשים של מוצרי החלב בפיקוח:

15/04/2024

מפקחי משרד החקלאות תפסו כ-50,000 ביצים לא מפוקחות שהוברחו משטחי הרשות הפלשת...

11/04/2024

רפורמת הלולים נדחתה ל-2027 בעקבות המלחמה בצפון

08/04/2024

נתוני הצריכה של בקר עופות ודגים שהיו לנו ב-2023 לעומת 2022

08/04/2024

פורום למאבק בעוני על התייקרות מחירי החלב: "משקפת תפיסה מעוותת של אחריות כלכ...

30/04/2024

נחשף מרכז הפצה לוגיסטי של ביצים מוברחות ומכון "מיון" פיראטיים

24/04/2024

מחירים החדשים של מוצרי החלב בפיקוח:

15/04/2024

מפקחי משרד החקלאות תפסו כ-50,000 ביצים לא מפוקחות שהוברחו משטחי הרשות הפלשת...

11/04/2024

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום