טיפול בבשר טחון

 מהו הטיפול בבשר טחון

בשר טחון הוא מוצר בעייתי בנוגע לרמת סיכון בקטריאלי והיכולת שלו להתקלקל בקלות. בשביל שהפוטנציאל המסוכן של המוצר לא יגיע לצלחות שלנו, יש לנקוט במספר פעולות בסיסיות שימנעו את הפיכת הסיכון הזו לסכנה גדולה אף יותר.

פעולת הטחינה הורסת את מעטפת ההגנה הטבעית של הבשר אשר מאפשרת חדירת לכלוך וחיידקים מבחוץ ובנוסף מגדילה בצורה דרסטית את שטח הפנים של הבשר אשר מאפשר חדירה של חמצן וחיידקים סביבתיים אליו ובכך הופכת את התנאים של הקלקול למהיר יותר. עלינו לקחת בחשבון חיידקים מסוכנים שעלולים להיות קשורים לבשר בעייתי כמו סלמנולה, קמפילובקטר, ליסטרה וקולי מזן אשר פוגעים בבשר ובצרכן.

החוק בישראל נותן אישור אך ורק לבעלי רשיון יצרן, אשר יש מעט מאוד כאלו בארץ. למרות זאת, אנחנו צריכים לזכור כי לא פעם אנחנו רוכשים בשר טחון מבלי לדעת מה הנתחים אשר הוא הוכן מהם ומתי. לכן עלינו לדרוש דרישה מינימאלית כשאנחנו קונים את הבשר הטחון מראש שיהיה עליו כלי מידע אשר יספר לנו מה מקור הבשר, מתי נטחן ועד מתי אפשר למכור אותו. בנוסף החוק גם אוסר על טחינה מעורבת של בעלי כנף (כמו הודו ועוף) ביחד עם בקר בגלל הסיבות שהצגנו. אם זאת, ניתן לטחון בשר עוף, בקר טרי, בקר מיושן, בקר קפוא שעשוי מרצועות המוכנות לכך, בשר הודו, בשר כבש ובשר חזיר.

בשר טחון מתובל כמו קבב, המבורגר ועוד, ניתן למכירה אך ורק כשהוא קפוא. חיי המדף שלהם הוא כ60 יום מתאריך הייצור שלהם אשר מסומן על האריזה וגם כתוב בו מתי התאריך האחרון לשימוש שלו. מומלץ לא לקנות בשר טחון חי מתובל אשר יוצר מראש במקום ללא רישיון יצר מאושר שתקף ממשרד הבריאות בגלל שהבשר והתבלינים שהוספו ביחד יכולים להגדיל את הסכנה.

פרסום

חובה שבזמן הקנייה הבשר הטחון יטחן מולנו ולא לקנות אותו ארוז מראש או מערמה מוכנה בגלל שאיננו יודעים כמה זמן הוא היה שם. חשוב מאוד לשים לב אם הבשר שנטחן הוא בשר קפוא מופשר או טרי, למרות שיש הבדל גדול במחיר, אם רוצים בשר להקפאה ביתית צריך לקנות רק בשר טרי מכיוון שבשר טחון מופשר פחות איכותי ויכול להיות בעל מרקם גומי. יש לשים לב שהקצב רחץ את הידיים שלו לפני שהוא נגע בבשר שעומד להיטחן או שהחליף כפפות לפני הטיפול בבשר. בנוסף, המטחנה צריכה להיות ייעודית לעוף או בקר בכדי שלא לערבוב של סוגי הבשר והחיידקים(זיהום צולב). כמו כן יש לבצע את חיתוך העוף במדור העופות וחיתוך הבקר במדור הבקור מבלי שיערבבו את התחומים. המטחנה צריכה להיות נקייה ורצוי שהטחינה תתבצעה במטחה מקוררת בשביל שתמנע התחממות הבשר שמעודדת התרבות של חיידקים.

מומלץ לקנות את הבשר הטחון בסוף הקנייה( המלצה זו תקפה גם לכל מוצר שחייב להיות באחסון בקירור או הקפאה).מאטיליז בעל רישיון עסק ואישור וטרינרי. מומלץ לבחון היטב האם הסביבה נקייה ואסטתית ואם העובדים לובשים כפפות, סינרים וכובעים.

לאחר הקנייה חשוב מהעביר את הבשר כמה שיותר מהר למקרר או ישר לבישול. רצוי להימנע מהקפאה של בשר טחון ויש לקנות אותו רק אם רוצים להשתמש בו באותו יום. ניתן לשמור אותו במשך לילה אחד במקרר ולהשתמש בו למחרת כמה שיותר מוקדם. משרד החלאות האמריקאי ממליץ שמשך הזמן של הבשר לא יהיה מעל לכשעתיים בטמפרטורה שהסביבה שלה היא עד 32 מעלות צלזיוס או שעה אם הטמפרטורה עולה על כך. יש לזכור שבישראל, פנים המכונית עלולה להתחמם מעל לכ50 מעלות צלזיוס בזמן הקיץ בצורה מהירה ובכך לסכן את מצב הבשר.

בשר שהוא לא מיועד לבישול מיידי רצוי להיכנס למכרר בכלי נפרד תוך כדי הקפדה על ההפרדה שלו ממוצרים אחרים כמו דגים וביצים אבל בעיקר פירות וירקות שלא מיועדים לבישול.

לפני הטיפול בבשר צריך לרחות את הידיים עם מים פושרים עד לחמים עם סבון למשך זמן מינימלי של כ20 שניות, כמו כן חשוב לשטוף גם את כלי העבודה ולוחות החתיכה גם אם הם נרחצו לפני זמן קצר. מומלץ מאוד להשתמש בכלים ולוחות חיתוך נפרדים למוצרי בשר.

פרסום

חשוב מאוד להפשיר את הבשר אך ורק במקרר או במיקרוגל. י צריך להפשיר את הבשר בכלי סגור בשביל למנוע זיהום של מוצרים אחרים ובעיקר מזונות מוכנים לאכילה.

הבישול הבטוח ביותר של בשר טחון ומוצרו מחייב את הטמפרטורה הפנימית שלו להגיע ללפחות לכ71 מעלות צלזיוס בין 7-10 שניות בכדי להשמיד חיידקים מסוכנים. חשוב לזכור שצבע הבשר לבדו לא יכול להצביע על רמת החום של הבשר, הדרך האידיאלית היא לרכוש ולהשתמש מד מעלות מיוחד למזון, אפשר לרכוש אותו בעסקים שמתחמים במזון.

בשר טחון ומוצריו שלא נאכלו צריכים להתאכסן במקרר בתוך שעתיים מזמן הבישול שלהם ובימים חמים אפילו יותר מוקדם מכך. אם רוצים לחמם מחדש, צריך להגיע לטמפרטורה הנדרשת בשביל לוודא שהוא עדיין בטוח.

 

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

מה צריכה להיות הטמפרטורה הנכונה במקרר

06/03/2024

בשר מתורבת הוא בשרי או פרווה?

21/01/2024

האם הביצה הקשה מקולקלת ?

19/12/2023

ערכים תזונתיים של עוף והודו - לפי חלקים
איך להפשיר בשר ? מה הדרך הנכונה ביותר להפשיר בשר קפוא
כיצד להיזהר משפעת העופות
מה צריכה להיות הטמפרטורה הנכונה במקרר

06/03/2024

בשר מתורבת הוא בשרי או פרווה?

21/01/2024

האם הביצה הקשה מקולקלת ?

19/12/2023

ערכים תזונתיים של עוף והודו - לפי חלקים
תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום