כל מה שרציתם לדעת על החלב שאתם שותים

מה יש באמת בחלב מועשר, האם לקנות חלב בשקית או בקרטון, מה הסיבה להבדלים בתאריכי התפוגה, מה אוכלות הפרות ברפת האורגנית ואיזה חלב הכי תורם לספיגת הסידן בגוף.

החלב. במקררי הסופרים ניצבים היום אינספור סוגים של חלב ניגר: עם אחוזי שומן שונים, בטעמים רבים, מועשרים, אורגניים, בהכשר רגיל ובהכשר מהדרין. במקביל, הולכים וגדלים גם מדפי חלב סויה, המהווה תחליף לחלב.

 

1. תאריך התפוגה

פרסום

 

לפני שניכנס להבדלים בין סוגי החלב נבדוק את השאלה המטרידה, שחוזרת ומופנית אלינו מזה

ן: מדוע בחלב של טרה ושל יטבתה פג התוקף כ-3 שבועות

 אילו באריזות של תנובה תאריך התפוגה תקף ל-12-10 יום? האם כדי לקבל חיי מדף ארוכים יותר מוסיפות החברות תוספים לחלב? האם חיי מדף ארוכים יותר אומרים חלב טרי יותר?

 

התשובות לשאלות האלה שליליות. מתברר שההבדל בתאריכי התפוגה נובע משיטת הפיסטור השונה. אלון שמש, מנהל השיווק של יטבתה, מסביר: אנחנו מפסטרים בשיטה ייחודית הנקראת 'פיסטור-על'. פיסטור זה נעשה בטמפרטורה גבוהה מאוד מעל 100 מעלות למשך זמן קצר מאוד של 0.5 שנייה. שיטה זו גורמת להשמדת החיידקים ולא פוגעת בחלבון ובמרכיבים אחרים מצד אחד, ומאפשרת הארכת חיי מהמדף מצד שני.

בתנובה אומרים, כי בקרוב נראה גם אצלה שינוי בתאריכים. "שידרגנו את המחלבה שלנו ברחובות בהשקעה של כ-40 מיליון דולר", מסבירה חגית אדלר, מנהלת השיווק של תנובה. "בעקבות השדרוג התחלנו לשנות בהדרגה את שיטת הפיסטור והמילוי כדי להגדיל את אורך חיי המדף".

 

המחלבות הקטנות יותר כבר עשו את השינוי, ואילו תנובה, המייצרת כמעט את כל החלב בארץ – עושה זאת עכשיו. כך או כך, מדובר בהארכת חייו של החלב בקרטונים בלבד. "באריזת השקית קיימת חדירה יחסית גבוהה יותר של חיידקים חיצוניים פנימה ולכן תקופת ימי הטריות קצרה יותר", מסביר דני פלד, סמנכ"ל השיווק של טרה.

 

2. שקית או קרטון

 

קשה להאמין, אבל רוב צרכני החלב הטרי עדיין דבקים בשקית. לפי נתוני נילסן לשנת 2004 נתח השוק של שקיות החלב עומד על 53% ואילו הקרטונים ניקנים בהיקף של 37.7%. רק 9.3% מעדיפים את החלב שלהם בבקבוק או בכד (2 ליטרים). הסיבות: המחיר הנמוך יותר של השקית, ההרגלים הישנים והתחושה (שאין לה אחיזה במציאות) שחלב בשקית טרי יותר. גם בטעם, טוענים בתנובה, אין כל הבדל בין תכולת האריזות.

 

בשבוע שעבר יצאה טרה באריזות קרטון חדשות 'לגדולים': חלב 3% באריזה בצבע כחול עז וחלב 1% באריזת אדום עז, שתיהן כדי ליצור בולטות על המדף. נראה איזו תשובה תכין תנובה לאריזות מושכות עין אלה.

 

3. המחיר והפיקוח

 

מחיר החלב נמצא בפיקוח, ולכן תשלמו מחיר מירבי של 4 שקלים לליטר חלב בשקית, ו-5 שקלים לקרטון. שאר סוגי החלב יצאו להם מהפיקוח, ולכן המחירים ממריאים בהדרגה, והכי גרוע – משתנים מחנות לחנות ומרשת לרשת, לפי הסביבה והמתחרים.

 

מחיר מומלץ לליטר חלב מועשר עומד על 6.60 שקלים, כך גם חלב 'על הבוקר' של תנובה או 'בוקר טוב' של יטבתה. מחיר החלב בטעמים מגיע כבר ל-7.78 שקלים לליטר. נראה שהורים מוכנים לשלם יותר כדי לפתות את ילדיהם להוסיף חלב מתוק יותר לדגני הבוקר שלהם.

 

עבור חלב מרפת אורגנית תשלמו כבר קרוב ל-8 שקלים לליטר ומחיר חלב עיזים יכול להגיע גם ל-15 שקל לליטר.

 

4. מועשר במה?

 

בחלב הנקרא מועשר יש תוספת סידן. בליטר חלב כזה 180 מ"ג סידן, לעומת 100 מ"ג סידן בחלב רגיל. למה זה טוב? "הסידן משפיע על פעולות מטבוליות רבות וכן על קשיחות וחוזק העצם", מסבירה רלי אבל, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז המרכז. מכיוון שלא כל האנשים מודעים לצורך בסידן, באות החברות השונות ומוסיפות אותו לחלב, ובכך הן כמעט מכפילות את כמות הסידן בחלב: 3 כוסות חלב מכילות 1,080 גרם סידן, שזו כמעט כל כמות הסידן הנדרשת לגופנו ביום.

 

אלא שכדי שהסידן אכן ייקלט בגוף, צריך שהוא ילווה בוויטמין D. החלב דל השומן אינו מכיל כמות מספקת של ויטמין זה, ולכן מחוייבות המחלבות על פי תקן משרד הבריאות להוסיף ויטמינים מסוג A+D לחלב הרזה.

 

"מכיוון שבפועל החלב הרגיל אינו מכיל מספיק ויטמינים, מומלץ לשתות חלב מועשר דווקא מסוג 1% או 0%, כדי שהגוף יוכל בכלל ליהנות מתוספת הסידן", מסבירה ד"ר שרה קפלן, תזונאית ראשית של קופ"ח מאוחדת.

 

5. סוכר וטעמים

 

לילדים שמתקשים לשתות חלב 'נקי' מוציאות המחלבות מהפרות שלהן חלב ממותק ('על הבוקר' של תנובה) או בטעמים ('בוקר טוב' של יטבתה בטעם וניל). הן מנסות לשווק את החלב הזה בעיקר לדגני הבוקר אך כדאי לשים לב לכך, שרוב הדגנים ממילא מגיעים עם תוספת סוכר.

 

תנובה משווקת את הטעמים שלה בעיקר באריזות קטנות, ביניהם בננה, קרמל, אייס קפה, שוקו ודיאט שוקו, ואילו יטבתה מתמקדת בעיקר בשוקו הוותיק והפופולרי שלה.

 

6. הפרה האורגנית

 

רבים סולדים מחלב הפרה, ולו רק בגלל תנאי המחייה שלה ברפת והכימיקלים לשטענתם היא מואבסת בהם. אלה דבקים בחלב אורגני, המיוצר ברפת של הרדוף ומשווק באמצעות תנובה.

 

הפרות של הרפת הזו מספקות היום יותר מ-2 מיליוני ליטר חלב בשנה, ולפי דיווחי הנהלת המחלבה הן מפונקות ביותר: המזון האורגני שלהן מכיל רק מרכיבים מהצומח ומעט מינרלים, הן אינן מקבלות אנטיביוטיקה והורמונים ואם הן חלילה הן חולות הן מטופלות ברפואה אלטרנטיבית בלבד.

 

עוד מדווחים לנו מרפת זו, כי הפרות יושבות רק על מצע קש טרי ולא על הרצפה, והעיקר – החלב אינו מכיל חומרים משמרים או תוספות של כימיקלים. הכל נעשה לפי התקנים של החקלאות האורגנית ותחת פיקוח, אומרים ברפת הרדוף.

 

בחנויות 3 סוגים של חלב שתייה אורגני: חלב 3% ו-1% (גם לחלב הרזה האורגני מוסיפים ויטמינים), וכן 'חלב מלא': חלב שלא עבר הימגון או שינוי של אחוזי השומן ולכן הוא דומה ביותר לחלב הטבעי.

פרסום

 

אחוז השומן בחלב כזה משתנה בהתאם למזונה של הפרה ועונות השנה, כאשר בחורף הוא נמוך יותר, מסבירים בהרדוף. למי שלא מפחד מאחוזי שומן כדאי שיידע, שבחלב מלא הוא יכול להגיע גם ל-4% ויותר, ובחלקו העליון של הכד נוצרת שכבת שמנת. חלב אורגני מלא אפשר להשיג רק בחנויות טבע, באריזות של 2 ליטר ובמחיר של כ-18 שקל.

 

7. עיזים, כבשים ובאפלו

 

לפי יעל קפלן, מנכל רשת חנויות הטבע שדות, בשנתיים האחרונות חלה עלייה של פי 6 בדרישה לחלב עיזים ומוצריו. אלה שדבקים בחלב הזה אומרים שחלב עיזים קל יותר לעיכול, הכולסטרול שבו הוא מהסוג הטוב, הוא עשיר יותר בסידן, ברזל ואשלגן מחלב בקר וכן בוויטמינים מקבוצת C,B2,B1,A. כמות הלקטוז (סוכר החלב) שלו מופחתת מזו שבחלב בקר ויש גם כאלה, שמשתמשים בו לטיפולים בפטריות, פצעי גוף וזיהומים.

 

חלב עיזים אורגני משובח עוד יותר, אבל אי-אפשר למצוא אותו לשתייה אלא רק בגבינות. חלב עיזים לא אורגני משווק בין השאר על ידי מחלבות טל וצוריאל.

 

גם חלב כבשים ניגר אין למצוא ברשתות הרגילות או ברשתות הטבע, אבל אם אתם מתעניינים דווקא בחלב באפלו (שכל הודו שותה אותו ומדינות רבות אחרות במזרח, שתושביהן לא נוגעים בחלב פרה) – תוכלו למצוא כזה בחוות הבופלו במושב ביצרון שליד גדרה.

 

"החלב שלנו דל בכולסטרול, עשיר בווטמינים, בסידן, בפרוטאינים ובחלבונים, נקי מריח לוואי ויותר מתוק מחלב בקר", משתבחים אנשי החווה את תוצרתם. בחווה זו מארגנים סיורים מודרכים ובמקום ניתן לקנות חלב באפלו (כל כוס שווה ארוחה שלמה) ב-15 שקלים לליטר.

 

8. חלב סויה

 

משקה סויה מתאים בעיקר לאלרגיים לחלב. ה'חלב' הזה עשוי מעיבוד פולי סויה (כלומר המוצר צמחי לחלוטין) עם 0% כולסטרול, 0% לקטוז, דל שומן ועם כמות נמוכה של סוכרים וקלוריות. שלא כמו באירופה וארה"ב, שם מחוייבות החברות לסמן מוצר מהונדס גנטית, אצלנו עדיין אין דרישה לסימון כזה ולכן צריך לקחת בחשבון שהמוצר עשוי מסויה מהונדסת, אם כי ההשלכות הבריאותיות לכך טרם ידועות.

 

מהונדס או לא, הדרישה למוצרי סויה כל-כך גדלה באחרונה, שגם תנובה החליטה להכניס את ידה לסיר החלב הזה. לפני כשנה פתחה מפעל סויה באלון תבור ומאז היא מייצרת תחת המותג SO תנובה 4 משקאות סויה טריים, כולם עם תוספת סידן: סויה טריה, סויה 'טרי על הבוקר' (ממותק בטעם וניל) וכן משקה סויה טרי בטעם בננה ובטעם וניל, כולם משווקים גם באריזות של חצי ליטר.

 

עד כניסתה של תנובה לתחום שלטו בשוק משקאות הסויה של אלפרו, המיובאים מבלגיה. הם מגיעים ב-6 טעמים ואינם מצריכים קירור: חיי המדף שלהם נמשכים שנה תמימה. משק צוריאל משווק חלב סויה טרי ועמיד 3% ו-1% שומן, עם או בלי סוכר. גם במשק צוריאל מבטיחים שהסויה שלהם אינה מכיל חומרים משמרים, לקטוז או כולסטרול והוא דל בנתרן ועישר בחלבונים, ויטמינים, סידן ומינרלים נוספים.

ynet

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

שימוש בגזם כפות תמרים להזנת בקר לבשר במרעה

07/02/2024

בשר מתורבת הוא בשרי או פרווה?

21/01/2024

עם פרוץ המלחמה דברים רבים הפכו לקשים יותר – ואחד מהם הוא חילוצם של בעלי חיי...

17/12/2023

עונת ההרבעות סתיו 2023, בצל תחלואה מקדחת שלושת הימים במשקי הבקר לבשר - אוקט...

30/10/2023

סיפורה של אנפית הבקר

03/10/2023

השפעת מתן רמות שונות של ויטמין A בתקופת היובש, על תנובת החלב והסיכון לחלות ...
שימוש בגזם כפות תמרים להזנת בקר לבשר במרעה

07/02/2024

בשר מתורבת הוא בשרי או פרווה?

21/01/2024

עם פרוץ המלחמה דברים רבים הפכו לקשים יותר – ואחד מהם הוא חילוצם של בעלי חיי...

17/12/2023

עונת ההרבעות סתיו 2023, בצל תחלואה מקדחת שלושת הימים במשקי הבקר לבשר - אוקט...

30/10/2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום