שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים:ניסינו גדרות, ניסינו רעש, אבל הנזקים לחקלאות מצד חיות הבר כה גדולים שלפעמים חייבים לדלל אוכלוסיות בעזרת ציד

אנו מדינה צפופה, האוכלוסייה רק גדלה ואתה הלחץ על המערכות האקולוגיות. רבות מחיות הבר בסכנת הכחדה, וכל עניין ציד חיות הבר יצא מכלל שליטה", אמרה ח"כ יעל כהן פארן, בדיון ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם היום על ציד חיות הבר. את הדיון יזמה ח"כ כהן פארן יחד עם ח"כ תמר זנדברג וח"כ שרן השכל.

ח"כ כהן פארן: "יש צורך להגן על החקלאים ולווסת את אוכלוסיית החיות, והחוק אכן מאפשר לצוד תחת מגבלות, אבל המציאות נוראה. הוקמו 'מפעלים ראויים', שהם הכי רחוק מן הראוי. יש ציד ללא מגבלות על ידי אנשים שנהנים לצוד. צדים במלכודות גם חיות מוגנות, ללא מבחנים ליורים. אין לזה מקום בימינו. אין לאפשר ציד כתחביב, אלא רק על ידי פקחי רשות הטבע והגנים".

יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם: "האם הציידים היו יכולים בכוחות עצמם לעשות את המלאכה הנדרשת של דילול וויסות הטבע, ללא המפעלים הראויים?"

תמים עבד אלחלים, ארגון הציידים: "הצענו להקים קבוצות מתנדבים . שתהיה רשימת מספרי טלפון של ציידים מתנדבים, כדי שהחקלאים או הרשות יוכלו להתקשר ולבקש ציד באזור בעייתי. לא נעננו. יש חוק שאמור לנהל את ממשק הציד והמציאות שונה לחלוטין. עובד מדינה מחליט שההסדר בחוק לא מספיק טוב וממציא דבר חלופי. כבר 10 שנים מנסים לשנות את החוק ובינתיים מתנהלים שני עולמות מקבילים – חוק ומציאות בשטח".

פרסום

רוני מלכה, רשות הטבע והגנים: "המפעלים הראויים הוקמו בשתי מסגרות – כנגד שקנאים וקורמורנים רק באזור מדגה כמו עמק בית שאן. הם מגרשים את השקנאים. היינו צריכים מחסני נשק. משתמשים ברובי ציד או רובה נפיץ, שהכדורים שלו מתפוצצים באוויר. המפעל השני הוקם ברמת הגולן בשל טריפות זאבים. להקות ענק מגיעות מלבנון ומסוריה וגורמים נזקים קשים לבקר".

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "לזאבים נגמר המזון והם נכנסים לדירים ולרפתות. גם בטבע הם מתפרעים ואוכלים את הגרבילים ואת כל החיות הקטנות. הטבע יצא מאיזון. האם יש שיטות אחרות במקום ציד? הלוואי. אנחנו מוכנים לבדוק כל שיטה. ניסינו גידור, רעש. אבל לפעמים חייבים לדלל אוכלוסיות. אם אתה לא מדלל, בא חקלאי מרמת הגולן, שמעדר הכבשים שלו נטרפו 50 ראש בחודש, שם טיפה רעל שיכול להרוג את כולנו".

ח"כ זוהיר בהלול: "תיד הוא אחד המקצועות העתיקים והוא תורם לאיזון בטבע. ציד בלתי מבוקר הוא מוקצה מחמת מיאוס אבל אין למנוע מציידים לקיים ציד כהלכתו. חיות הבר הן נכס צאן ברזל אבל בריבוי טבעי הן יכולות להפוך לנטל. אני קורא לא לאפשר ציד בלתי מבוקר אבל לאפשר לאלף ציידים לשמר את האיזון בין ציד חשוב לבלתי מבוקר".

ח"כ עבדאללה אבו מערוף: "לא ניתן לסגור את הציד, ואני לא מדבר על ציד בתקופת המלטה. הייתי פעם צייד. הייתי צד פעם בחודש, פעם בשבוע. העמדה שהציגה ח"כ יעל כהן פארן קיצונית. ציד זה משהו חשוב, אישי. צייד טוב שומר על הטבע. חייבים להסדיר את העניין שיצודו לפי החוק. אין היום חוק טוב שמסדיר. הוראות רשות הטבע והגנים לא טובות".

פרסום

ח"כ איתן ברושי: "הציד חשוב לחקלאות. זו שאלה של איזונים ומינון. החקלאות סובלת מתנים, זאבים, חזירי בר ומכלבת. אפילו יוני הבר הפכו למטרד".

ח"כ אכרם חסון: "אני לא צייד אבל תומך בציידים כבר 5 שנים. נעשה להם עוול. אני בעד החוק. רוב הציידים שרשומים בארגון הציידים לא הסתבכו עם החוק. לא להכתים את כל הציידים. כשנהג עושה תאונה לא מורידים את כל הנהגים מהכביש. יש שופטים. אני נגד ה'מפעלים הראויים'. הם שמים רעלים והורגים עופות מוגנים. למה להרוס תרבות של אנשים? יש מדיניות סמויה – לא שולחים בזמן את הטופס לחחידוש רישון הציד. אנשים מקבלים הודעה לשלם את האגרה חודש אחרי שהרישיון נגמר".

עו"ד יונתן שפיגל, מטעם עמותת "תנו לחיות לחיות": "הסרטון שהצגנו בדיון מראה איך מתנהל בפועל הציד "הרגיל" בישראל. מדובר בתופעה מזעזעת, אכזרית ואלימה. רואים את הגורים בורחים אחרי שהרגו את אמם, והם בוודאות ימותו ברעב ובצמא. זהו הציד הסטנדרטי והחוקי לכאורה. זה צייד שקיבל היתר. רשות הטבע והגנים מתירה ציד כזה בעונות ההמלטה. התחום כולו סובל ממעט מדי רגולציה. יש שורה של צעדים הכרחיים ומתבקשים כמו לאסור שימוש בשיטות אכזריות (שימוש במלכודות רגל, ציד מכלי רכב וציד עם כלבים לדוגמא). לאסור ציד בעונת המלטה. לקדם פתרונות חלופיים ארוכי טווח כמו סניטציה ומניעת רבייה של חיות בר מסויימות (כחלופה לציד). וכמובן לבטל את רשימת החיות שמותר כיום לצוד גם ללא היתר מהרשות (צעד שהמדינה מסכימה לו אבל הוא לא מקודם). יש גם לאסור לחלוטין את הסחר בחיות בר, שהוא גם אכזרי וגם מייצר את המינים הפולשים הבאים".

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

שימוש בגזם כפות תמרים להזנת בקר לבשר במרעה

07/02/2024

בשר מתורבת הוא בשרי או פרווה?

21/01/2024

עם פרוץ המלחמה דברים רבים הפכו לקשים יותר – ואחד מהם הוא חילוצם של בעלי חיי...

17/12/2023

עונת ההרבעות סתיו 2023, בצל תחלואה מקדחת שלושת הימים במשקי הבקר לבשר - אוקט...

30/10/2023

סיפורה של אנפית הבקר

03/10/2023

השפעת מתן רמות שונות של ויטמין A בתקופת היובש, על תנובת החלב והסיכון לחלות ...
שימוש בגזם כפות תמרים להזנת בקר לבשר במרעה

07/02/2024

בשר מתורבת הוא בשרי או פרווה?

21/01/2024

עם פרוץ המלחמה דברים רבים הפכו לקשים יותר – ואחד מהם הוא חילוצם של בעלי חיי...

17/12/2023

עונת ההרבעות סתיו 2023, בצל תחלואה מקדחת שלושת הימים במשקי הבקר לבשר - אוקט...

30/10/2023

תמיד לדעת לפני כולם

השארו מעודכנים

השאירו פרטים לקבלת עידכונים למייל

בחרו תחום